Κωφάλαλος πόθος

Στίχοι: Ορέστης Ντάντος
Μουσική: Ορέστης Ντάντος
Πρώτη εκτέλεση: Ορέστης Ντάντος 

Κωφάλαλος πόθος άχρηστες γνώσεις δυσοίωνες προγνώσεις
…αυτός ο στίχος αποτελείται από τις τρεις διαφορετικούς στίχους:
…«Κωφάλαλος πόθος», πόθος ο όποιος δεν μπορεί να εκφραστεί και κατά συνέπεια δεν μπορεί να ακουστεί
…«άχρηστες γνώσεις», γνώσεις που έρχονται κατ’ ευθείαν από την τηλεόραση ή από τα lifestyle περιοδικά και κατακλύζουν το μυαλό μας, και πια, δεν μπορεί να χωρέσει τα ουσιώδη
…«δυσοίωνες προγνώσεις», βλέπε Λιακόπουλο, ωροσκόπια και άλλα τέτοια παράδοξα

δερματολογικές διαγνώσεις
Ψυχογενείς ταχυκαρδίες οξείες αναφυλαξίες ενδοψυχοπαθολογίες

…αυτούς τους δύο στίχους ο Ντάντος πρέπει να τους πηρέ κατ’ ευθείαν από κάποια διάγνωση γιατρού ή από κάποιο συνταγολόγιο…
…«ενδοψυχοπαθολογίες» όποιος μου βρει μεγαλύτερη λέξη που έχει μπει σε ελληνικό τραγούδι κερδίζει…
…είναι πραγματικά άξιο λόγου αυτή η γραμμή που ακολουθεί ο Ντάντος, αυτές οι λέξεις με τις μεγάλες συλλαβές κανονικά δε θα έπρεπε να χωράνε σε κανένα τραγούδι, μιας και καταργούν την μουσικότητα αλλά και την μελωδικότητα

ψάχνεις να βρεις τις αιτίες ψάχνεις να βρεις τις αιτίες

στο τέλος μένεις όπως όλοι με τις ίδιες απορίες
…«όλοι» η πιο σημαντική λέξη σε αυτούς τους δύο στίχους μιας και εκφράζει τη μάζα, το πλήθος

Ξανά οι ίδιες ιστορίες καινούριες συνεδρίες και χάπια για τις αϋπνίες
…κάποιες λέξεις πιστεύω πως όταν γράφεται ένα κομμάτι πρέπει αναπόφευκτα να μπουν και να τοποθετηθούν μέσα στο τραγούδι, εδώ οι λέξεις αυτές είναι το «ξανά» όπου μας συνεχίζει το νόημα αλλά και το «συνεδρίες» όπου περικλείει και συμπληρώνει τους προηγούμενους ιατρικούς στίχους, ή όρους
ψάχνεις κι εσύ τις αιτίες ψάχνεις κι εσύ τις αιτίες
στο τέλος μένεις όπως όλοι με τις ίδιες απορίες
οι γιατροί ποτέ δεν ξέρουν το γιατί οι γιατροί ποτέ δεν ξέρουν το γιατί

…ωραίος στίχος μιας και παίζει με τους ήχους των λέξεων

Όταν γυρνάει η ζωή σου τούμπα
βρες μια ζεστή αγκαλιά κι ακούμπα

…θα έλεγα και πριν να γυρίσει…
πριν να κλατάρει το κορμί πριν χάσεις το μυαλό σου
ρίξε νεράκι στο κρασί γαμώ τον εγωισμό σου

…«νεράκι» προσέξτε το υποκοριστικό, μπορεί να είναι μετρικά σωστό από τη λέξη «νερό» αλλά τίποτα δεν είναι τυχαίο, ελάχιστη προσπάθεια άμα κάνουμε, όλα θα είναι καλύτερα
…εδώ φαίνεται πεντακάθαρα η γραμμή που ακολουθεί ο Ντάντος στα τραγούδια του, ή τέλος πάντων στα περισσότερα. Τα νοήματα που θέλει να μας περάσει μας τα λέει φάτσα φόρα, χωρίς υπεκφυγές και αλληγορίες, πράγμα ωραίο

Όταν γυρνάει η ζωή σου τούμπα
βρες μια ζεστή αγκαλιά κι ακούμπα
πριν να κλατάρει το κορμί πριν χάσεις το μυαλό σου

…«κλατάρει» λέξη γεννημένη από την σύγχρονη κοινωνία, και μια λέξη που θα την ακούσεις, κυρίως σε συνεργεία…
ρίξε νεράκι στο κρασί γαμώ τον εγωισμό σου
…μιας και τα τραγούδια του όπως είπαμε δεν είναι και τα πλέον μελωδικά, βρίσκει άλλους τρόπους για να έχουν χρώμα, παίζει με τους ήχους των συμφώνων και έτσι κρατάει τις ισορροπίες

Όλοι γυρνάμε σα χαζοί γύρω απ’ τον εαυτό μας
και σπαταλάμε τη ζωή γαμώ τον εγωισμό μας

…ένα πολύ ωραίο ρεφρέν, που θα μπορούσε κάλλιστα να είναι και γραμμένο σε κάποιο τοίχο ή να αποτελεί σύνθημα για την νεολαία

Τα τραγούδια του Ντάντου όπως είπαμε και πριν, έχουν μια υβριστική γλώσσα ειδικότερα τα τραγούδια του πρώτου δίσκου. Επίσης, πολλά δεν ακολουθούν το μέτρο και τη ρήμα, έτσι γίνονται ξεχωριστά, αλλά και λιγότερο μελωδικά.
Εγώ πάντως θα συνιστούσα σε όποιον νέο γράφει ή ασχολείται με το τραγούδι, να προσπαθήσει να αποκτήσει δικά του εκφραστικά μέσα και χαρακτηριστικά, χαρακτηριστικά που λείπουν από το ελληνικό τραγούδι και που θα το κάνουν καλύτερο.
Επί πρόσθετα, εδώ μπορουμε να καταλάβουμε τη διαφορετικότητα των ανθρώπων.
Ανάλογο τραγούδι -αλλά με μια ποιητική γραφή- που μιλάει για τον εγωισμό είναι το «Αίμα» σε στίχους Στέλλας Βλαχογιάννη, από το «Έχω ένα σχέδιο» του Θέμη Καραμουρατίδη.

_

Το άρθρο γράφτηκε 02.08.2012 για λογαριασμό του “Ορφέα”.