Στίχοι: Μαριανίνα Κριεζή
Μουσική: Λένα Πλάτωνος
Πρώτη εκτέλεση: Γιάννης Παλαμίδας
Αρχικά, ας εξηγήσουμε την ερμηνεία του τίτλου, το “κοπερτί” είναι ένα από τα πολλά λαχνίσματα που είχαμε όταν ήμασταν παιδιά. Λαχνίσματα ή κληρωσιές, ονομάζονται τα παιδικά τραγούδια που λέγονται πριν αρχίσει ένα παιχνίδι, όπως το κρυφτό, η τυφλόμυγα κ.α. Τα τραγούδια αυτά, που συνήθως είναι περιορισμένης έκτασης, ακούγονται προκειμένου να καθορίσουν την σειρά εκκίνησης του παιχνιδιού. Τον κλήρο αποτελεί η τελευταία συλλαβή των τραγουδιών αυτών και σε όποιον σταματήσει είναι η σειρά του να παίξει. Τα περισσότερα τραγούδια έχουν ακαταλαβίστικο νόημα, αλλά η χρησιμότητά τους είναι μεγάλη! Τα πιο γνωστά λαχνίσματα είναι το: “Α μπε μπα μπλομ, του κίθε μπλομ..”, “Άκατα μάκατα σούκουτου μπε…”, “Είσαι κινεζάκι; Τρως πολύ ριζάκι;…”, “το παπούτσι σου βρωμάει, άλλαξε το” και άλλα πολλά εύθυμα τραγουδάκια.
Δεύτερον, ένα ακόμα ωραίο στοιχείο είναι πως το 2010, η Λένα Πλάτωνος πραγματοποίησε μια συναυλία στο Παλλάς, όπου μετέπειτα έγινε και δίσκος. Αυτό το τραγούδι το ερμήνευσε μαζί με τον φίλο της Γιάννη Παλαμίδα. Στο όλο παιδικό κλίμα του τραγουδιού, η Λένα επάνω στην σκηνή “τα βγάζει”, τραγουδάει δηλαδή το λάχνισμα και αυτός που θα “βγει”, θα πρέπει να τραγουδήσει το τραγούδι. Ο κλήρος τυχαίνει στον Γιάννη, όπου φυσικά αρχίζει να τραγουδάει.
Τρίτον και ίσως το σημαντικότερο όλων, σύμφωνα με τη Λένα Πλάτωνος σε μία συνέντευξη: «Το κοπερτί, το κοπερτί τάπι τάπι ρούσι, είναι ένα παιδικό παιχνίδι, που τα παιδιά κάνουν έναν κύκλο και στο τέλος κάθε γύρου αποχωρεί και ένα. Αυτό το παιχνίδι έφερνε μια μελαγχολία στη Μαριανίνα (Κριεζή) και ήθελε να το κάνει τραγούδι. Έτσι το Κοπερτί μεταφέρθηκε νοηματικά, στο πως μας αποχαιρετάνε αγαπημένα πρόσωπα, ένα – ένα, και φεύγουν από τη ζωή». Τέλος, σε μία σύντομη επικοινωνία που είχα μαζί της, μου αναφέρει επίσης πως το τραγούδι αυτό γράφτηκε για έναν ανεκπλήρωτο έρωτα…
Και Κοπερτί το Κοπερτί
…μόνο με τη λέξη “κοπερτί”, από το τίτλο δηλαδή, με έχει κερδίσει, γιατί με βάζει στη διαδικασία να ψάξω, να ρωτήσω τι είναι στα αλήθεια αυτό το “κοπερτί”
…επίσης ο τίτλος σε ένα έργο είναι πολύ σημαντικός, αν είναι ξεχωριστός και ιδιαίτερος προσελκύει πολύ πιο εύκολα το κοινό
κι εμείς θα κουραστούμε
θα αρχίσει κάποτε η φθορά κι ο μαρασμός
…όπως σε όλες τις σχέσεις –ή σχεδόν– έρχεται μετά από κάποιο διάστημα η συνήθεια, και η συνήθεια φέρνει μαρασμό και δυστυχία, χαρακτηριστικό στοιχείο της στιχουργού, αφού σε πολλά τραγούδια περιγράφει «το αδιέξοδο των σχέσεων και τη φθαρτότητα του ερώτα», όπως χαρακτηριστικά είχε γράψει ο Δημήτρης Βαγενάς σε ένα κείμενό του αφιερωμένο στη στιχουργό
Και Κοπερτί το Κοπερτί
θα ξεαγαπηθούμε
…αυτός ο στίχος εκφράζει αθωότητα, μιας και τέτοιες λέξεις τις λέγαμε μικροί όταν παίζαμε, αλλά δε γελάγαμε αφού δεν ξέραμε πως ήταν κάποιο γραμματικό λάθος
όλη η ζωή μου ήταν ένας χωρισμός
…πόση διάρκεια και πικρία βγάζει τούτο εδώ το στιχάκι;
Δε θα φτιάχνεις πια
στιχάκια στη γιορτή μου
…εδώ θα ήθελα να σταθώ και να πω, πως γενιά με τη γενιά χάνουμε τις παραδόσεις μας, π.χ. αυτό το τραγούδι γράφτηκε πριν 36 χρόνια, γιατί άραγε δεν έχω ακούσει ένα ανάλογο τραγούδι που η εισαγωγή του να είναι ένα λάχνισμα;
…και δεύτερον, η ρομαντική εποχή μου φαίνεται πως τελείωσε, εγώ ευτυχώς την πρόλαβα στην κόψη, εμείς προλάβαμε δηλαδή να γράψουμε κάποια στιχάκια για τα κορίτσια που μας άρεσαν, τώρα τα σημερινά παιδιά έχουν αφοσιωθεί στον υλισμό και την υλικότητα και εκφράζουν την αγάπη τους μέσω του Instagram και του Facebook
ούτε καρδιές με κόκκινο χαρτί
…η ατμόσφαιρα θυμίζει παιδικό πάρτι και αυτό το λέω σαν ένα μεγάλο θετικό, μπορεί να φαίνεται πως τα τραγούδια της κ. Κριεζή είναι παιδικά, αλλά όχι αθώα
…ακόμα θα μπορούσε να είναι ένα παραμυθοτράγουδο, αλλά δεν είναι, για εμένα αποτελεί μια ερωτική ιστορία γραμμένη από ψυχή παιδιού!
όμως πάντα εσύ
θα ‘σαι Κοπερτί μου
το μοναδικό μου Κοπερτί
…με απλά λόγια συμπληρώνει το τραγούδι, και αυτό το λέω πάλι για καλό!
Και Κοπερτί το Κοπερτί
θα βγαίνεις μ’ άλλα αγόρια
κι εγώ θα ζήσω το δικό μου το ρυθμό
…σαν να σε συνεπαίρνει η μουσική από το πάρτι
Και Κοπερτί το Κοπερτί
μετά από χίλια χρόνια
θα σου τηλεφωνήσω σ’ άλλον αριθμό
…η αλήθεια είναι πως στο κομμάτι ακούγεται πολλές φορές η λέξη “κοπερτί”, αλλά η επανάληψη δεν κουράζει, αντίθετα, “μεγαλώνει” κι άλλο το κομμάτι, το φορτίζει συναισθηματικά!
Γεια σου Κοπερτί
…κοιτάξτε πως ο προφορικός και ο καθημερινός λόγος έχουν εισχωρήσει στον γραπτό λόγο, «γεια σου», πιο απλά δε γίνεται..
θυμάσαι τη φωνή μου
…μια πολύ καλή συνέχεια της προηγούμενης στροφής, αφού η φωνή συνδέεται με το τηλέφωνο
αν είσαι ολομόναχο και συ
πάρε ένα ταξί
κι έλα Κοπερτί μου
έλα να γεράσουμε μαζί…
…μετά από τα «χίλια χρόνια» θα γεράσουμε και μαζί!
Η δημιουργός αυτού του τραγουδιού είναι Μαριανίνα Κριεζή, όπου μας έχει συνηθίσει όπως είπαμε, σε μια παιδική γραφή, χωρίς όμως οι στίχοι της να απευθύνονται σε παιδιά. Έτσι, 36 χρόνια μετά από την ολοκλήρωση του συγκεκριμένου δίσκου, τα τραγούδια της θεωρούνται σύγχρονα και προχωρημένα, και αντικείμενα προς μελέτη!
Τέλος, ένα άλλο ξεχωριστό ντουέτο είναι του Βασιλικού και της Δήμητρας Γαλανή.
_
Το άρθρο γράφτηκε 10.10.2013 για λογαριασμό του “Ορφέα”.