Τρίγωνο, μια ανάσα πολιτισμού στο κέντρο της Αθήνας

Στο Εμπορικό Τρίγωνο, χτυπάει η καρδιά της Αθήνας, κάθε δρόμος και γωνιά αποτελεί κομμάτι της ζωντανής ιστορίας της πόλης, μέσα και έξω από σημαντικά κτίρια και μνημεία, τα οποία στεγάζουν πολύτιμους φορείς της τοπικής οικονομίας και της τουριστικής αγοράς, μέσα και έξω από τοπόσημα της πολιτιστικής μας κληρονομιάς. Ο δήμος Αθηναίων, έπειτα από πρωτοβουλία του δημάρχου Αθηναίων Γιώργου Καμίνη, έχει επιλέξει τμήμα του Εμπορικού Τριγώνου για να υλοποιήσει πρόγραμμα πιλοτικής παρέμβασης, με τη χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ 2014-2020, στο πλαίσιο της Ολοκληρωμένης Χωρικής Επένδυσης Αθήνας, και τη δωρεά του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ). Το Πρόγραμμα Πιλοτικής Αναβάθμισης Εμπορικού Τριγώνου του δήμου Αθηναίων είναι η προσπάθεια βελτίωσης της καθημερινότητας των κατοίκων και των επισκεπτών, ενίσχυσης της συνεργασίας με την κοινωνία των πολιτών, ενδυνάμωσης της γειτονιάς και συνολικής αναζωογόνησης μιας περιοχής του αθηναϊκού κέντρου με μεγάλη ιστορία. Η αναβάθμιση περιλαμβάνει κατασκευή νέων πεζοδρόμων, ανακατασκευή υφιστάμενων πεζοδρόμων, αναβάθμιση των υποδομών, πρασίνου και προσβασιμότητας, αισθητική αναβάθμιση της περιοχής, ανανέωση αστικού εξοπλισμού συμπληρωματικά στα έργα πεζοδρόμησης, βελτίωση καθαριότητας, ανανέωση φωτιστικών σωμάτων, δημιουργικές δράσεις με κατοίκους, επιχειρηματίες, καλλιτέχνες, φορείς, δράσεις σε συνεργασία με τον δήμο για τη διατήρηση και το branding του Τριγώνου ως παραδοσιακής εμπορικής γειτονιάς.

Θα μπορούσε αυτή η δράση να μεγαλώσει και να γίνει για ολόκληρη την Αθήνα;

Ελίνα Δάλλα, αρχιτέκτων, υπεύθυνη Προγράμματος Πιλοτικής Αναβάθμισης Εμπορικού Τριγώνου του δήμου Αθηναίων

Ελίνα Δάλλα: Ο όρος «Πιλοτικό», που είναι εξάλλου ο τίτλος του Προγράμματος, αυτό ακριβώς υποδηλώνει. Είναι μία προσπάθεια για ολιστική αντιμετώπιση της λειτουργίας μίας συγκεκριμένης περιοχής της Αθήνας. Στο Τρίγωνο σχεδιάστηκαν πρόδρομες των πεζοδρομήσεων δράσεις, χωροθετήθηκαν δοκιμαστικά προσωρινά στοιχεία αστικού εξοπλισμού, επιχειρήθηκε η ενεργός συμμετοχή των εμπλεκομένων στην περιοχή, δοκιμάστηκαν λύσεις που δεν είχαν ξαναεφαρμοστεί ούτε στην Αθήνα αλλά και ούτε στην Ελλάδα ξανά. Στα περισσότερα πετύχαμε να έχουμε τα αποτελέσματα που περιμέναμε. Με επιμονή και συνεχή προσπάθεια η αλλαγή είναι εμφανής και στον περαστικό. Η γειτονιά είναι καθαρή, φωτεινή, αποδίδοντας στους πεζούς 15 στρέμματα περισσότερο δημόσιο χώρο. Ελπίζουμε και άλλες γειτονιές της Αθήνας, και όχι μόνο, να ακολουθήσουν. Ηδη μέσω της Σύμπραξης για την Αθήνα, ο δήμος Αθηναίων ξεκινά να καθαρίζει από μουτζούρες άλλη μία περιοχή 20 στρεμμάτων. 

Έχετε κάποια ευρωπαϊκή πόλη ως πρότυπο; Αν ναι, ποια και γιατί;
Κάθε πόλη έχει τα δικά της χαρακτηριστικά και ιδιομορφίες. Ο ποιοτικός και ζωντανός δημόσιος χώρος είναι αυτός που κάνει τη διαφορά στις πόλεις. Τα κέντρα των πόλεών μας δυστυχώς έχουν καταγραφεί ως χώροι στάθμευσης. Πολλές ευρωπαϊκές πόλεις, όπως η Μαδρίτη, το Παρίσι, το Αμβούργο το Ελσίνκι, το Μιλάνο και πολλές άλλες, προχωρούν διαμορφώνοντας το κέντρο τους με περισσότερο πράσινο, χωρίς ιδιωτικά αυτοκίνητα, ενώ παράλληλα επεκτείνουν ή εντείνουν τις δημόσιες συγκοινωνίες. Ο κατακερματισμός και η όχι πάντα καλή συνεργασία μεταξύ τοπικής αυτοδιοίκησης και κεντρικής εξουσίας (υπουργεία) δυσκολεύει τον σχεδιασμό μίας ολοκληρωμένης αντιμετώπισης προκειμένου να δοθεί περισσότερο δημόσιος χώρος σε πεζούς και ποδηλάτες στην Ελλάδα.

Τι κερδίζει ένας πολίτης αν αγαπήσει το αστικό τοπίο; Τι αλλάζει στις επιχειρήσεις του Τριγώνου;
Το περιβάλλον της επιχείρησης των επαγγελματιών του Τριγώνου ήταν μέχρι πρόσφατα αδιάφορος χώρος, αφού συχνά μπροστά από το κατάστημά τους υπήρχαν παρκαρισμένα αυτοκίνητα και συχνά καθόλου χώρος για να φανεί η βιτρίνα τους (ιδίως στα στενά δρομάκια του Τριγώνου). Μπορεί να νομίζουμε ότι τα εργα υποδομής είναι μία δύσκολη υπόθεση και βεβαίως συναντάμε πολλές δυσκολίες στην υλοποίησή τους. Ομως είναι σίγουρα πιο δύσκολη η αλλαγή νοοτροπίας στο πώς αντιμετωπίζουμε ως πολίτες τον δημόσιο χώρο. Στο Τρίγωνο, τα λουλούδια στα τραπεζάκια και οι καρέκλες που οι καταστηματάρχες βγάζουν έξω από το μαγαζί τους, προσκαλώντας τους περαστικούς, μας δίνουν κουράγιο και ελπίδα ότι, ναι, μπορεί να αλλάξει, βήμα βήμα, προσπάθεια την προσπάθεια, το κέντρο της ελληνικής πρωτεύουσας, μπορεί να ζωντανέψει η παραδοσιακή εμπορική κίνηση και Αθηναίοι και επισκέπτες να δουν την πόλη μας αλλιώς.

Για να δεις ολόκληρο το άρθρο κάνε κλικ εδώ.