30 πράγματα που -πιθανόν- δεν ξέρεις για τα ελληνικά λεωφορεία

Τα λεωφορεία είναι ίσως τα πιο παρεξηγημένα μέσα μαζικής μεταφοράς. Όλοι τα βρίζουν και τα κακολογούν, αλλά όμως όταν τα χρησιμοποιούν κατά βάθος μένουν ικανοποιημένοι. Σε αυτό το άρθρο θα προσπαθούμε να φωτίσουμε κάποιες αθέατες πλευρές που πιθανόν οι περισσότεροι να μη γνωρίζουν. Μπήκαμε λοιπόν στα άδυτα των λεωφορείων και σας τα παρουσιάζουμε.

 

  1. Το πρώτο νούμερο του κάθε λεωφορείου συμβολίζει το μέρος που εξυπηρετεί. Πιο συγκεκριμένα, ο ΟΑΣΑ έχει χωρίσει την Αθήνα σε δέκα διαφορετικούς τομείς. Το 0 συμβολίζει την Αθήνα, το 1 συμβολίζει την Νέα Σμύρνη, το Παλαιό Φάληρο και άλλους νότιους δήμους. Το 2 συμβολίζει την Δάφνη, και πάει λέγοντας
  2. Τα πιο διαδεδομένα λεωφορεία που βλέπουμε στους δρόμους κατασκευάστηκαν το 1980 στην Γερμανία, είναι μάρκα Mercedes Benz και συγκεκριμένο μοντέλο είναι το O405N
  3. Υπάρχουν φυσικά και άλλα λεωφορεία όπως τα IRISBUS, τα SOLARIS, τα Mercedes ΕΛΒΟ C97.405GN και άλλα
  4. Τα Mercedes χρησιμοποιούν πετρέλαιο, ενώ τα πιο καινούρια φυσικό αέριο
  5. Μιας και η καύση του πετρελαίου είναι ιδιαίτερα επιβλαβή, υπάρχει μελλοντικό πλάνο για ηλεκτροκίνητα λεωφορεία χαμηλής κατανάλωσης ενέργειας όπου θα είναι και αυτόματα, αλλά αυτό ως πλάνο
  6. Τα παλιά οχήματα βρισκόντουσαν στο αμαξοστάσιο στο Ελληνικό, ύστερα στην Ανθούσα και μετά μοιραστήκαν ανά την Αθήνα
  7. Σε όλα τα οχήματα υπάρχει κουμπί κινδύνου, αυτό βρίσκεται πάνω από τη θέση του οδηγού
  8. Υπάρχει άλλο ένα “ειδικό” κουμπί που μπορεί να “πλαγιάσει” το λεωφορείο, αυτό βοηθάει τους ανθρώπους που στην ουσία δυσκολεύονται να ανέβουν
  9. Αν λιποθυμήσει κάποιος και είναι σοβαρά, ο οδηγός υποχρεούται να καλέσει τον ελιγµοδηγό, ο ελιγµοδηγός είναι ο άνθρωπος που στην περίπτωση που έχεις βλάβη ή σου τύχει κάτι και είσαι μακριά από το αμαξοστάσιο του τηλεφωνείς για να αποσύρει το όχημα
  10. Αν συμβεί οποιοδήποτε σοβαρό περιστατικό ο οδηγός πρέπει να μεταβεί στο αστυνομικό τμήμα για κατάθεση. Από την στιγμή που θα το κάνει, παύει κι η βάρδια του. Ύστερα, μεταβαίνει στο σπίτι του
  11. Το 140 ΠΟΛΥΓΩΝΟ – ΓΛΥΦΑΔΑ είναι η μεγαλύτερη διαδρομή και με τις περισσότερες στάσεις, για να φτάσεις από το ένα τέρμα στο άλλο κάνεις 1 ώρα και 40 λεπτά και συνολικά 78 στάσεις!
  12. Στον νομό Αττικής υπάρχουν πάνω από 250 διαφορετικά δρομολόγια-γραμμές για την εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού
  13. Ο συνολικός αριθμός των οχημάτων αγγίζει τα 2.500, οπότε είναι περίπου 10 οχήματα για κάθε διαδρομή
  14. Μπαίνοντας σε αυτό το link μπορείς να δεις αναλυτικά πληροφορίες για τις στάσεις που υπάρχουν, για τις διαδρομές, αλλά και να επιλέξεις τη βέλτιστη διαδρομή για τον προορισμό σου
  15. Στις μεγάλες ανηφόρες και αν είναι ανοιχτό το air condition τότε το οχήματα δυσκολεύονται, μειώνεται κατά πολύ η δύναμη του κινητήρα
  16. Δεν υπάρχει κάποιο κλειδί που να ανοίγει τα λεωφορεία όπως στα αμάξια, υπάρχει μόνο ένα κουμπί για το άνοιγμα της πρώτης πόρτας του οδηγού και άλλο ένα κουμπί για να ανοίγει η μηχανή
  17. Μια από τις πιο δύσκολές καταστάσεις είναι όταν έχεις βάρδια την ημέρα του Πολυτεχνείου στο κέντρο, μιας και ανά πάσα στιγμή μπορεί το όχημα σου να καεί από κάποιο επιτήδειο διαδηλωτή. Για αυτό και τα βράδια του Πολυτεχνείου τα λένε οι οδηγοί τα “δρομολόγια του τρόμου”
  18. Οι σταθμάρχες είναι αυτοί που διαμορφώνουν το πρόγραμμα. Το πρόγραμμα μπορεί να αλλάξει ανά πάσα στιγμή, ανάλογα με τα συμβάντα που θα συμβούν στους δρόμους, αλλά και στους οδηγούς
  19. Παλιότερα, συναντούσες σταθμάρχες σε πολλά και διαφορετικά σημεία, τώρα βρίσκονται κατά κύριο λόγο στο αμαξοστάσιο της Πέτρου Ράλλη
  20. Υπάρχει πολύ μεγάλη έλλειψη σε προσωπικό και σε ανταλλακτικά. Αν προκύψει μια βλάβη στο όχημα, τότε μένει για πολύ καιρό κλειδωμένο στο αμαξοστάσιο
  21. Γενικώς οι οδηγοί δεν έχουν καλές ιστορίες να διηγηθούν, τα περισσότερα περιστατικά είναι φωνές, καταγγελίες και ειρωνείες Έχει χαθεί πολύ η ανθρωπιά, οι ίδιοι αναφέρουν
  22. Πολλές φορές οι οδηγοί ξεχνιούνται και μπορούν να κάνουν λάθος δρόμο σε κάποια διαδρομή, αν όμως φρακάρει και δεν μπορεί να περάσει ένα λεωφορείο, τότε, αν επιβαίνει κάποιος οδηγός του κάνει κουμάντο, αν όχι, θα του κάνει κάποιος επιβάτης –αυτό βέβαια θεωρείται παράνομο
  23. Για να γίνει κάποιος οδηγός χρειάζεται να έχει δίπλωμα τέταρτης ή πέμπτης κατηγορίας (πέμπτης είναι τα λεωφορεία με μήκος 18 μέτρα) και φυσικά να περάσει και τις ανάλογες εξετάσεις, η διαδικασία είναι περίπου ίδια όπως και στο δίπλωμα για τα αυτοκίνητα
  24. Στην περίπτωση ατυχήματος και αν είναι υπαιτιότητα του οδηγού, επιβαρύνεται ο οδηγός. Ανάλογα με τη σοβαρότητα πηγαίνουν και οι μήνες της αργίας από τη δουλειά. Η μέγιστή ποινή μπορεί να φτάσει και 6 μήνες
  25. Αν υπάρξει τηλέφωνο για βόμβα, φυσικά ακινητοποιούνται ακαριαία όλα τα οχήματα της γραμμής, απομακρύνεται το επιβατικό κοινό κι ο οδηγός περιμένει κάπου μακριά μέχρι να έρθει η αστυνομία να ελέγξει την κατάσταση
  26. Πολλές φορές τα λεωφορεία έχουν χρησιμοποιηθεί και για να βοηθήσουν παιδιά να πάνε σε εκδρομές, σε ημερίδες, σε μουσεία, φυσικά με τη συνοδεία καθηγητών. Στην ουσία μπορούν να χρησιμοποιηθούν και σαν σχολικά
  27. Από τα πολλά παράξενα που έχουν συμβεί σε ένα δρομολόγιο λεωφορείου είναι πως έχει προκύψει και πρόταση γάμου
  28. Ακόμη, μια διαδρομή είναι ένας μικρόκοσμος, υπάρχουν άνθρωποι που εδώ και χρόνια χρησιμοποιούν το ίδιο πάντα δρομολόγιο. Όπως είναι δυνατόν από την οικειότητα αυτή έχουν προκύψει σχέσεις, φιλίες και άλλα
  29. Τρία είναι τα κύρια μέρη ενός λεωφορείου, ο κινητήρας, το πλαίσιο και το αμάξωμα. Ο κινητήρας παράγει τη δύναμη για να μπορεί να λειτουργήσει ένα όχημα, το πλαίσιο ουσιαστικά είναι η κατασκευή και το αμάξωμα αποτελεί την ασφάλεια για τους επιβάτες
  30. Ακόμα, υπάρχει και ο ταχογράφος, ο ταχογράφος είναι ένα εξάρτημα που καταγράφει την ταχύτητα του οχήματος σε χαρτί. Όλα αυτά φυσικά ελέγχονται από τα αρμόδια τμήματα κάθε φορά που τελειώνει μία βάρδια.

 

Τέλος, σε προτρέπω να βγεις ένα απόγευμα για μια χαλαρή βόλτα με ένα λεωφορείο. Για εμένα, δεν είναι ανάγκη να ξέρεις τι συμβολίζει το κάθε νούμερο και ποια περιοχή εξυπηρετεί ή πότε κατασκευάστηκε ένα λεωφορείο, μπες σε κάποιο χωρίς να ξέρεις που κάνει τέρμα ή αν κάνει τέρμα και άφησε το να σε παρασύρει ο ήχος κι η θέα από το τζάμι. Παρατήρησε τη συμπεριφορά των ανθρώπων και προσπάθησε να μαντέψεις τι σκέφτονται. Αφέσου σε ένα αστικό ταξίδι, ίσως με αυτόν τον τρόπο γνωρίσεις καλύτερα τον εαυτό σου.

_

Το παρόν άρθρο δημοσιεύτηκε το 2018 στο ελληνικό vice από εμένα.
Ευχαριστώ για τη βοήθεια τον Κωνσταντίνο Κ.